30-12-07

FOTO'S VAN AGRIBEX ON-LINE!!!

nieuw!!Het is reeds een paar weken geleden dat de landbouwbeurs Agribex plaatsvond. Het was de moeite waard om deze te gaan bezichtigen. Ook jullie wil ik een blik geven op de beurs. Daarom heb ik in de rechterkolom een 5-tal foto's toegevoegd. Op de eerste foto is een hooglosser van de Belische firma Dezeure te zien. Dit was een erg imposante aanhanger die wellicht de aandacht van vele beursbezoekers veroverd heeft. Op de tweede foto is een Case Puma te zien. Dit is het paradepaardje van de tractorfabrikant Case. De derde foto toont de Case CVX. Deze trekker was op de beurs op een aantal steunen geplaatst waardoor men kon demonstreren wat het gemak is van een variabele transmissie (traploze aandrijving van 0-50 km/h) en ook de gebruiksvriendelijkheid van de Multicontroller bedieningshendel. Op de vierde foto kan men de Case Magnum bewonderen. Bij deze trekker was een groot deel van de motorkap en een deel van de achterste spatborden voorzien van een goudkleurig verflaagje. Dit kadert in het 20-jarig bestaan van het Magnum-model en de 50dte verjaardag van de Steiger. Naast de goudkleurige accenten krijgen de officiële modellen ook een handtekening van Case IH president Randy Baker op de motorkap. Op de laatste foto ziet men de primeur van Manitou. Het betreft de Manitrac. Het was een prototype dat op de beurs geplaatst was. Deze machine combineerde de voordelen van de verreiker met de uitschuifbare arm vooraan en de de hydraulische hefinrichting, de aftakas en dergelijke achteraan.

19:24 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

17-11-07

NIEUWE BIETENLADER BIJ FRANZ KLEINE

De Duitse fabrikant van bietenoogstmachines heeft een nieuw model bietenlaadmachine. Dit is een zelfrijdende machine die de gerooide bieten gaat opladen op het veld en tijdens het laadproces de bieten gaan reinigen. De RL 350V is een broertje voor de RL200 SF. De RL350V is voorzien van een opraaptafel met een werkbreedte van 10 meter. Voor om te schakelen van veldwerk naar transportstand gaat de tafel zich opdelen in 2 delen die zich opvouwen naar de zijkant van de machine. Het bijzonderste van het nieuwe concept is de "SWING" cabine. Deze cabine staat gemonteerd op een parallelogramconstructie waardoor in werkstand de cabine boven de machine uitsteekt. In transportstand staat de cabine voor de machine waardoor de chauffeur een optimaal zicht heeft op de verkeerssituatie. De krachtbron die zich achter deze mastodont schuilt is tevens van Duitse makelij. Het betreft een Mercedes-Benz motor die over een vermogen beschikt van 325pk. De reiniging begint al op de invoertafel en vervolgens gaat de het verder via de axiaalrollen, transportbanden zo naar de afvoerband die een afstand van 13.20m kan overbruggen. Volgens de constructeur is de machine in staat om in een tijdspanne van 4 minuten een massa van 31 ton bieten te laden. Voor verdere informatie kan U zich richten tot de importeur voor Belgie:


BVBA Dekeyser
Papdijk 16
9180 Moerbeke-Waas
www.key-tec.be

RL350V

19:48 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

11-10-07

Hot News: DE NIEUWE CLAAS JAGUAR HAKSELAAR!!!

De nieuwe Claas Jaguar is reeds on-line te bekijken. Op de komende Agritechnica landbouwbeurs beleeft de machine zijn introductie. Deze machines zouden dan de 900-serie vormen. De reeks zou bestaan uit 4 modellen. de 2 zwaarste modellen zouden uitgerust zijn met twee 6-cilinder lijnmotoren van het merk Mercedes. Opvallend daan deze compleet vernieuwde machine is de nieuwe cabine die geplaatst wordt (de Vista cabine genaamd) en de compleet nieuwe V-max messenkooi. NEWCLAAS900

20:05 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

22-08-07

DE CASE PUMA: DE RODE ALLESKUNNER!!!!

Wie de laatste nieuwtjes in de tractorwereld wat volgt heeft het reeds vernomen. Case IH heeft de Puma op de markt gebracht. Deze serie bestaat uit 4 tractoren die een vermogen kunnen afleveren beginnende van 167 pk voor het "kleinste" model uit de reeks en eindigt bij 213 pk. De trekker was reeds te bewonderen op de landbouwbeurs te Libramont en ik moet zeggen het resultaat mag zeker en vast gezien worden. Deze tractor is ideaal voor zowel grondbewerking, oogsten en transport, een ECHTE krachtpatser dus.>BR>
De TIER III conforme Case IH motor bezit ook nog eens een Powerboost die gecontroleerd wordt door het Power management en een vermogensstijging van 37pk voorziet. (dit bij aftakas- en transportwerk).De voorkant van de tractor heeft een speciale vormgeving wat voordelen biedt in verband met de draaicirkel. Deze bedraagt bij deze trekker slechts 6.10m indien de trekker op een spoorbreedte van 1829mm staat.

Verder heeft men ook de typische nieuwe Case vormgeving toegepast. Net als in de Magnums en de CVX'en zijn alle instrument gehuisvest in de A-stijl wat ertoe bijdraagt dat het zicht boven het stuur niet langer meer "belemmerd" wordt door het dashboard. Ook is deze trekker voorzien van de Multicontroller V. De controller biedt de bestuurder de mogelijkheid om de Powershuttle, de versnellingen, één dubbelwerkend hydraulisch ventiel e.d. te bedienen.
Ook heeft men gelet op het geluidsdempend vermogen van de cabine. Met een geluidsniveau van amper 69 Db wordt er een ontspannen en relaxe werkdag gegarandeerd. De cabinevering staat samen met de luchtgeveerde stoel in voor het rijcomfort op hobbelige wegen. Optioneel is er ook actieve voorasvering te verkrijgen die vermindering van het rijcomfort (door putten en bulten in de weg)volledig uitsluit.

Op gebied van transmissies zijn alle modellen standaard uitgerust met en 18X6 Full Powershift. Met deze transmissie kan men een maximum snelheid van 40km/h halen. In optie is er ook nog een 19X6 Full Powershift Economy verkrijgbaar. Met deze transmissie is het mogelijk om dankzij die 19de versnelling 40 km/h te rijden op een motortoerental van 1650 t/min. (wat een lager brandstofverbruik in de hand heeft) Als laatste hebben we ook nog een 19X6 Full Powershift die de trekker een maximumsnelheid van 50km/h kan doen halen.

Op gebied van hydraulica hebben we heel wat mogelijkheden met deze trekker:
- Vooraleerst hebben we de mogelijkheid om max. 5 elektronische bediende regelventielen te monteren. (Op de Multicontroller)
-Daarenboven kan u ook nog eens max. 4 extra centraal geplaatste elektronisch bediende ventielen verkrijgen, te bedienen met een elektronische joystick.
-Het hydraulisch systeem is voorzien van een pomp die een variabel debiet kan lveren tot 150l/min. De systeemdruk bedraagt bij deze trekker 215 Bar.
-De hefinrichting achteraan kan zomaar liefst 8650kg heffen.
-Alle Puma tractoren zijn voorzien van een geavanceerde elektronische trekkrachtregeling.
-De dansonderdrukking zorgt ervoor dat de tractor beter bestuurbaar wordt met een werktuig in de hef.>BR> Ook nog vernoemenswaardig is de optioneel verkrijgbare rendementsmonitor. Men moet weten, een PUMA is gebouwd om lang mee te gaan. De rendementsmonitor waarschuwt niet alleen de bestuurder wanneer een routineonderhoud noodzakelijk is, hij gaat ook andere parameters controleren. Zo gaat hij een te hoge motor- of transmissietemperatuur of een te lage oliedruk gaan localiseren wat resulteert dat de motor automatisch gaat stilgelegt worden door de rendementsmonitor. Zo ziet men dat de Case Puma een knap staaltje van de modernste technologie geworden is die daarboven nog eens in een knap jasje is gestoken. CaseIHPuma180

22:43 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

09-06-07

FENDT 936 VARIO

Beste bezoekers,

Als ik even naar de statistieken kijk merk ik dat er enorm veel gezocht wordt naar de Fendt 936 Vario. Omdat er zoveel vraag naar is heb ik besloten om mijn bezoekers eens te verwennen met een berichtje speciaal gewijd aan de Fendt 936 Vario.

936

 De Fendt 936 Vario staat beter bekend als het vlaggenschip van de Fendt familie. Ik moet eerlijk zeggen, als je de 936 in "levende lijve" tegenkomt is het allemaal nog veel imposanter. Als je even naar het design kijkt getuigd dit toch wel van een knap staaltje techniek. De Vario transmissie brengt het gehele gevaarte redelijk snel naar de snelheid van 60km/h. Men heeft als het ware het gevoel de gehele trekker in de hand te hebben door middel van de ene joystick. De niveauregling op de vooras geeft een een geweldig gevoel om deze trekker in de hand te hebben. Deze gaat immers de tractor altijd zo horizontaal mogelijk proberen te stellen. Met zo'n 360 pk heb je het gevoel niet om een 25 ton mee te trekken. Kortom de ideale trekker voor zwaar trek- en sleurwerk.

Mijn eigen mening: Een imposante verschijning die 936. Bij het testrijden op een Fendt demotour  hebben we wel een aantal keer gesukkeld met de software van de Fendt boordcomputer(een paar keer moeten heropstarten.)  Echter was deze trekker nog één van de eerste modellen die gebouwd was (het was een tractor met Duits kenteken) waardoor het euvel van de Fendt boordcomputer hopelijk een kinderziekte was die nu volledig weggewerkt zou moeten zijn.

22:50 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (9) |  Facebook |

07-04-07

NIEUW BIJ MANITOU MLT

Manitou, de Franse wereldmarktleider van verreikers, all-terrein- en industriële heftrucks heeft de cabine van de MLT serie grondig hertekend. De opvallendste vernieuwing zijn hierbij de werklichten, de airco die achteraan op de cabine is gemonteerd, nieuwe typestickers en een moderner interieur dat gepaard gaat met een nog hoger gebruiksgemak. Op de 6 en 7 meter types heeft de Rexroth joystick plaats gemaakt voor de zeer gebruiksvriendelijke JSM-joystick die door Manitou zelf ontwikkeld en gepatenteerd werd. JSM staat voor Joystick Switch and Move en maakt het mogelijk om met één hand alle fucties van de machine te bedienen. Dit wil zeggen:

-Bediening van de giek.(omhoog, omlaag, inschuiven en uitschuiven, bak kantelen)
-vooruit-achteruit schakelen
-Bediening van de Powershift versnellingen
-Bediening van de externe commandoventielen.

Deze joystick staat standaard op alle 6 en 7-meter modellen die met een load-sensing pomp (regelbare opbrengst van de oliepomp) zijn uitgerust.
Voor meer info over nieuwe of occasie machines kunt U zich steeds wenden tot DEKEYSER BVBA te Moerbeke-Waas ( www.key-tec.be )logo_manitou

10:31 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

50000ste FENDT VARIO LOOPT VAN DE BAND!!!

In de Fendt tractoren fabriek in het Duitse Marktoberdorf rolde op 1 februari 2007 de 50.000ste trekker met traploze Vario bak van de montageband. Ruim 11 jaar nadat Fendt als eerste trekkerbouwer de CVT-techniek lanceerde. Daarmee is het duidelijk bewezen dat eindgebruikers de traploze techniek hebben aanvaard. 71% van alle Fendt klanten kiezen voor een Vario. Dat aantal zal nog stijgen, zodra Fendt ook kleinere modellen met de Vario transmissieFENDT716 gaat uitrusten.

10:11 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

21-03-07

NOG MEER NIEUWS UIT HAKSELAARLAND!!!!!

Nadat de New Holland hakselaars vernieuwd zijn zou er ook het gerucht aan het sluipen zijn dat ook Claas bezig is aan een machine met nog meer capaciteit. Duidelijk is wel de nieuwe cabine, met Xerion-achtige afmetingen en de dubbele uitlaat, die duidt op twee motoren. Te verwachten is dat Claas (die niet mag ontbreken met een "zware" hakselaar) daarmee op zijn minst de 800 pk-grens doorbreekt. Natuurlijk is er nog geen enkel officieel bericht maar de foto liegt al duidelijk niet. CLAAShakselaar

20:48 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

NIEUW: NEW HOLLAND FR HAKSELAAR!!!

We hebben nog een nieuwtje voor U namelijk de FR 9000 hakselaar van New Holland. Deze machines kenmerken zich door hun verhoogde capaciteit. We zien ook dat er een nieuwe cabine gemonteerd is. Ook is de machine wat gestroomlijnd. Het motorvermogen van het zwaarste model is 823 pk wat gehaald wordt uit een 20.0l IVECO motor. Dit is een korte samenvatting van de nieuwe machine. Vanaf er meer nieuws beschikbaar is zal ik U dit melden. Fotos kan U reeds bekijken onderaan deze pagina.NHlogo

20:38 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

T7500 GAAT DE TVT VERVANGEN BIJ NEW HOLLAND!!!!

New Holland zet de lijn van vervanging van de trekkermodellen voort met de vervanging van de TVT door de benaming T7500. Er komen twee modellen, de T7530 met 160 pk en de T7550 met een vermogen van maar liefst 196 pk. Beide modellen hebben een powerboost van 18 -20 pk in hun marge. Behalve de nieuwe TIER III motoren kregen de trekkers ook nieuwe cabines. Meer ruimte, beter zicht en lager geluidsniveau zijn hiervan de belangrijkste kenmerken. De nieuwe motoren hebben behalve de powerboost ook een constant vermogen tussen 1800 en 2100 toeren. Dankzij een koppelstijging van 55 % gaat de trekker lang door als de omstandigheden zwaarder gaan worden. De hydrauliekopbrengst is vergroot tot een opbrengst van 100 l/min. Beide modellen hebben een hefvermogen van 9900 kg. De trekker heeft de AutoController II bediening in de armleuning en een nieuw informatie-display. TerraGlide en ComfortRide veersystemen zijn optioneel. T7550

20:19 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

27-01-07

HEEL WAT NIEUWS BIJ NEW HOLLAND!!!!

Dat er bij NH al heel wat nieuws op til is, is voor velen al geen nieuwtje meer. De fabrikant van landbouwtractoren en -machines wil binnen 2 jaar meer trekkerseries maken met Continue variabele transmissies of beter gezegd de CVT versnellingsbak. Men heeft als doel om de CVT aan te bieden in een trekkersegment van 30-360pk (22-265kW). Nu is dat reeds het geval binnen een segment van 100-143kW. Met deze strategie volgt deze constructeur de merken John Deere, Fendt en Massey Ferguson op. Mede met de komst van de nieuwe modellen gaat New Holland een éénduidige typebenummering doorvoeren (te vergelijken met T7000 en T8000-serie). Om te beginnen krijgt de huidige TVT reeks in 2007 de naam T7500. De TSA reeks krijgt dan als naam T6000. Eind 2008 zou naar verluit deze middenklasser dan ook te verkrijgen zijn met een CVT transmissie. Deze trekker gaat dan T6500 heten. Foto's van de T6000 zijn onderaan de pagina te bekijken in de afdeling "NIEUW OP DE MARKT GEKOMEN MACHINES" NHlogo

23:15 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

22-12-06

VERNIEUWING OP DEZE BLOG!!!!!!

nieuw!!Geachte bezoekers,Nu ik de examens terug afgerond heb kan ik me iets meer gaan toeleggen op mijn blog. U ziet dan direct dat er terug een nieuw berichtje geplaatst is en dat er in de rechterkolom allemaal de foto's vernieuwd zijn.Veel lees- en kijkgenot!!!!Grtz Jochen

18:25 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

MC CORMICK FABRIEK TE DONCASTER WORDT GESLOTEN!!!!!

MTXMcCormick zou gaan reorganiseren. Dit betekent in de realiteit de sluiting van zijn fabriek in het Engelse Doncaster. De assemblage van trekkers verhuist naar zusterbedrijf Landini in Italië. Volgens McCormick eigenaar ARGO is dat noodzakelijk om de kostprijs beheersbaar te houden en productiecapaciteit optimaal te benutten. De productlijnen van McCormick blijven ongewijzigd. Met de sluiting van Doncaster verdwijnen 350 banen. De hergeboorte van McCormick gebeurde begin 2001. Dat was het gevolg van het ontstaan van Case New Holland (CNH). Door de samenvoeging van Case IH en New Holland zou CNH een monopoliepositie op bepaalde markten kunnen krijgen. De Europese mededingingsautoriteit stak daar een stokje voor en verplichtte CNH om onder andere de Case IH fabriek in Doncaster af te stoten, evenals bepaalde productlijnen die daar vandaan kwamen. Uiteindelijk was het de Italiaanse ARGO groep die de fabriek kocht, met daarbij de productierechten voor twee series, de CX en de MC. Tevens kocht ARGO de McCormick merknaam, waarvan het eigendomsrecht aan Case IH behoorde. Want al was die naam McCormick al lang geschiedenis, Case IH had de rechten voor het gebruik van die merknaam behouden. Dat stond symbool voor trekkers die decennia lang in de fabriek in Doncaster werden gebouwd. Zo maakte McCormick een spectaculaire come-back. Critici wisten zeker dat het een tijdelijk avontuur zou zijn en dat McCormick kansloos was. Maar zij hadden het mis. De merknaam McCormick heeft wereldwijd van oudsher een grote bekendheid en er bleek een redelijke markt voor te zijn. In rap tempo ontwikkelde McCormick nieuwe series zoals de MTX en de XTX. Ondertussen staat McCormick, vooral in landen die een oude band met Engeland hebben, weer op de kaart. Op de Engelse thuismarkt zelfs op de vierde plaats. Toch blijkt het te kostbaar te zijn om de productie van de naar schatting 8.000 trekkers per jaar in Doncaster voort te zetten. Doncaster is vooral een assemblagefabriek. Onderdelen komen vooral van het vasteland van Europa, worden in Doncaster aan elkaar geschroefd en gaan vervolgens de Noordzee weer over. ARGO had daarom geen andere keuze dan het afstoten van Doncaster. Medio 2007 zal dat zijn afgerond. De productie verhuist volledig naar de Landini fabrieken in het Italiaanse Fabbrico en San Martino in Rio. Daar is nog capaciteit beschikbaar, waar de productie van McCormick bijpast. Aan de productlijnen en de distributiekanalen verandert niets. In Doncaster blijft waarschijnlijk nog een steunpunt voor McCormick over. Maar voor de rest is deze fabriek straks definitief geschiedenis.

18:08 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

19-11-06

INTRODUCTIE VAN DE T7000 DOOR NEW HOLLAND!!!!

Nadat New Holland zijn nieuwe T7000 liet zien op de Amerikaanse Farm Progress Show, afgelopen augustus, is het nu de beurt om hem ook in Europa voor te stellen. Dit nieuwe model gaat de "long body" TM 175 en TM 190 vervangen. De T7000 is een volledig nieuwe techniek. Dat betekent onder andere nieuwe cabine, transmissie en Iveco NEF commonrail motor met 24 kleps techniek en natuurlijk de EGR-klep (uitlaatgasrecirculatie). De nieuwe T7000 was eerder deze week te zien op de EIMA in het Italiaanse Bologna. NHlogo

16:05 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

25-10-06

OPGELET: WIJZIGING!!!!

nieuw!!Beste bezoekers,Wegens te kort aan fotomateriaal heb ik de rubriek "FOTO'S HORENDE BIJ DE LAATSTE POSTING" omgetoverd tot "FOTO'S VAN NIEUW OP DE MARKT GEKOMEN MACHINES".Door dat der van de nieuwe machines dikwijls maar weinig foto's te vinden zijn, ga ik jullie zo op de hoogte proberen te houden van de nieuwigheden. De geschreven teksten blijven echter.
Vriendelijke groeten
Jochen
PS. We starten de nieuwe rubriek met de CLAAS Axion.

23:22 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

CLAAS KOMT MET DE AXION OP DE MARKT!!!!

Claas, de Duitse fabrikant van landbouwmachines en tractoren komt nu met een nieuw model op de markt. Deze nieuwigheid werd de AXION gedoopt. Deze trekker die de Atles serie moet vervangen en de grootste modellen uit de 800 serie overlapt, wordt in vijf modellen met vermogens van 160 tot 260 pk op de markt gelanceerd. De type aanduidingen zijn Axion 810, 820, 830, 840 en als afsluiter de 850. De Axion 850 serie krijgt de beschikking over de DPS 6,8 liter motor met turbo (met variabele geometrie) die een koppel levert van 1020 Nm bij 1.500 toeren. De koppelstijging bedraagt 42 procent. Zijn maximale vermogen van 260 pk haalt hij bij een toerental van 2.000 toeren/min. De Axion heeft de bekende Hexashift transmissie met vier groepen A tot en met D en zes onder belasting schakelbare trappen. Minimaal rijdt de trekker met deze bak 1,6 kilometer per uur en maximaal 40 km/h. Nieuw is dat de trekker ook 50 km/h kan rijden bij een gereduceerd toerental. Dat resulteert in een kleiner brandstofverbruik en een lager geluidsniveau. De trekker heeft natuurlijk ook de bijbehorende Revershift omkeerschakeling. Later in 2007 wordt er een cvt bak in deze trekker verwacht. Op de nieuwe Cebis terminal kunnen allerlei functies worden ingesteld en informatie worden afgelezen. Later volgt vast en zeker nog meer informatie over deze trekker.

23:16 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

09-09-06

CASE IH BRENGT DE PUMA OP DE MARKT!!!!!

Na John Deere komt ook Case met een nieuwe trekkerreeks op de markt. Het betreft de Puma reeks. Vroeger van het jaar waren er al geruchten over de trekker die in het geruchten- circuit toen nog Mini Magnum werd genoemd. De naam Puma komt van Steiger (het trekkermerk dat in 1986 ingelijfd is bij Case IH) dat ooit een trekker die naam gaf. De Puma heeft de cabine van de MXU trekkers en het nieuwe neusje van de Magnum trekkers. De Puma zal op de markt verschijnen in vier modellen. De kleinste telg, Puma 165, heeft 135 pk aan de aftakas. Vervolgens komen de Puma 180 met 150 pk, de Puma 195 met 165 pk en de Puma 210 met 180 pk is de grootste. Alle Puma trekkers kunnen optioneel een boost krijgen van 25 tot 35 pk. De Amerikaanse trekkers bezitten ook de bekende 18+6 full powershift uit de MXM serie met een 19de versnelling voor transportwerk. Helaas is er nog geen cvt beschikbaar om de CVX trekkers af te lossen. Als krachtbron wordt een 6,75 liter zescilinder gebruikt die uiteraard klaargestoomd is voor Tier III-norm. (meer foto's: zie aparte rubriek rechtsonder de pagina)

17:18 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

28-08-06

JOHN DEERE STELT NIEUWE REEKSEN TREKKERS VOOR!!

Er is terug nieuws van de Amerikaanse machinebouwer John Deere. Niet alleen liet John Deere voor het eerst de foto's van de trekkers uit de 6030-serie zien, ze lanceerde ook vier nieuwe 7030-trekkers, met een motorvermogen van 175 tot 220 pk. Dat halen ze uit een 6,8 liter motor met een 40 procent koppelstijging. Net als de grote broers uit de 8030-serie die vorig jaar het levenslicht zagen, hebben deze motoren vier kleppen per cilinder, een variabele turbo en worden de uitlaatgassen teruggevoerd in de motor. Deze aanpassingen moeten een lagere emissie tot gevolg hebben. Er zijn drie transmissievarianten leverbaar. Een normale powershifttransmissie met 16 versnellingen, een automatisch schakelende powershifttransmissie of een continu variabele transmissie (CVT). Verder hebben de trekkers, in vergelijking met de 7020-serie, meer hydraulisch vermogen. Zoals vele andere fanaten ben ik reeds nieuwsgierig naar de eerste nieuwe John Deere trekker die ik met mijn eigen ogen kan aanschouwen.

18:12 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-08-06

Old-timers te Koewacht (Nederland)

De old-timerclub OTCK (Oude Trekker Club Koewacht) houdt op zaterdag 12 en zondag 13 augustus voor de vierde maal hun Zeeuws Historisch Tractorenfestival. Op het terrein dat gelegen is ter hoogte van de Heistraat in Koewacht (rechtover de vlasspaanplatenfabriek Linex) worden diverse demonstraties gegeven. Het tractorenfestival gaat van start op zaterdag 12 augustus om 14.30 uur met een old-timerrondrit door de gemeente Koewacht en omstreken. Tientallen oude landbouwvoertuigen doen eraan mee. Omstreeks 18 uur gaat het eetfestijn van start. (inschrijving is hiervoor noodzakelijk)Zondag begint het festival om 9 uur. Gedurende de hele dag is er een show van oude tractoren en oude landbouwwerktuigen. Ook worden demonstraties met paarden gegeven en wordt gedorst met dorsmachines. Daarnaast wordt het traditionele 'pikbinden' (het machinaal opbinden van schoofjes) getoond.Onder de vele aanwezigen is Willy Warrens uit Kapellebrug met zijn zelf opgeknapte tractor uit 1934. Het duurde een jaar voordat de motor, een Blackstone van Britse makelij, was gereviseerd. De motor weegt een slordige 3700 kilo, maar produceert slechts 34 paardenkrachten. De tractor bestaat voor een groot deel uit gietijzer en haalt met twintig toeren per minuut een snelheid van vijf kilometer per uur. Ook is de gebuur, Loon- en grondwerkbedrijf Baert uit Koewacht (indien mogelijk) aanwezig zijn met de John Deere 7920 en de Claas 2400 Stropers (Deze moderne combinatie zal het felle contrast tussen vroeger en nu nog eens duidelijk in de vef zetten). In deze afmeting tot nu toe de eerste en enige in Nederland. Voor de kinderen is er een springkasteel.

12:55 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |