13-11-05

FENDT's NEUSJE VAN DE ZALM: DE 936 VARIO

Zoals beloofd gaan we nu de nieuwe Fendt 936 Vario eens van naderbij bekijken.Onder de motorkap bevindt zich een 7,14 liter Deutz-motor van 360 pk. Doordat men gebruik maakt van common-rail technologie en en elektronische regeling van de modernste generatie krijgt men een geweldig hoge koppelstijging en soepelheid. Er bevindt zich opnieuw een Vario-transmissie in de trekker, maar deze keer werd de maximumsnelheid opgetrokken naar 60km/h, wat de trekker zeer aantrekkelijk maakt voor baanwerk. Om bij zo'n snelheid comfortabel en veilig te werken heeft Fendt een nieuwe hydropneumatische voorasvering ontwikkeld. Men heeft ook als nieuwigheid een aangepaste cabine. De X5-cabine biedt een zicht van 320° rondom de chauffeur en is ook wat ruimer, zodat de chauffeur een comfortabele werkplek krijgt. In de rechter armleuning en het dashboard zitten alle functies van de trekker gegroepeerd. De cabine wordt geveerd door een driepunts luchtvering in samenwerking met de FSC ( Fendt Stability Control) die zorgt voor een zijdelingse stabilisatie. Het hydraulich systeem heeft aan de basis een axiaalpomp met een debiet van 160 liter dat kan overgebracht worden door maximaal 6 dubbel effect snelkoppelingen, die allen onder druk kunnen aangekoppeld worden. Met een hefvermogen van 11 ton aan de achterhefinrichting en 5,5 ton aan de fronthefinrichting zal dit "beestje" wel ferm zijn  plan kunnen trekken. Om het serieuze gewicht van deze trekker op de grond over te kunnen dragen opteert Fendt voor achterbanden met een diameter van 2,15 m en voorbanden met een diameter van 1,75 m. Met dit soort banden ten opzichte van de klassieke band heeft men een verhoging van het contactvlak met de bodem van 25%.  Persoonlijk hoop ik (en waarschijnlijk vele anderen ook) dat Fendt dit werkpaard eens tentoonstelt op Agribex (Brussel) volgende maand, zodat we deze reus eens in "levende lijve" ontmoeten. MEER FOTO'S HIEROVER KAN MEN VINDEN IN DE RUBRIEK ONDERAAN DEZE PAGINA

12:16 Gepost door Jochen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.