09-04-06

VERVAET KOMT OP DE PROPPEN MET EEN NIEUW CONCEPT!!!!!

De Nederlandse firma Vervaet die reeds zeer bekend geworden zijn op gebied van bietenrooiers en de Hydro-Trike driewielers ( meest gebruikt met een opgebouwde mengmestton met injecteur) komen nu in de belangstelling met hun nieuwe machine:
DE VERVAET HYDRO-TRIKE XXL
Met deze machine brengt Vervaet ook een nieuw concept op de markt.
Ongeveer 1 jaar geleden had Vervaet de aanvraag gekregen om hun Hydro-Trike te vergroten: de wens was om meer capaciteit te verkrijgen. Een grotere tank plaatsen ging dan gepaard met een extra wielas die geplaatst moest worden wat betekende dat er meer gewicht zou zijn en de machine het gewicht niet vlot zou kunnen voortbewegen in de Deense omstandigheden ( heuvelachtig landschap met percelen die op een helling gelegen zijn.) Het geheel met grotere tank zou een grote trekkracht nodig hebben om naar boven te graken. Daarom werd er overgestapt naar een ander concept en ging men een drijfmesttank koppelen aan de standaard Hydro-Trike. Vervaet paste het geheel wat aan aan elkaar en deed er wat proeven mee. De Hydro-Trike XXL was geboren.>BR>De Hydro-Trike XXL wordt uitgerust met een extra vacuümtank met een inhoud van 10000 Liter en wordt gedragen door een uitschuifbare wielas. Door deze variabele achteras wordt het unieke van de Hydro-Trike behouden: 1 wiel per spoor om zo weinig mogelijk insporing te verkrijgen. De tank die erbij gekoppeld is, is ontworpen door Schuitemaker ( bekend van de mengmesttonnen). Het bouwen van de tank werd uitbesteedt omdat Schuitemaker meer ervaring heeft in het bouwen van mengmesttanks met hydraulisch uitschuifbare wielassen. Aan de achterkant van de Hydro-Trike is een speciale disselconstructie gemonteerd om te zorgen dat de tank mooi spoorvolgend werkt en niet wringt. Als men met deze machine op de akker eerst de achterste tank ledigt en dan de voorste tank dan heeft men veel minder slip dan een tractor met vacuümton. De achterste tank is af te koppelen van het voorste gedeelte. Dit kan met 2 personen in een half uurtje klaargespeeld worden. Met afgekoppelde tank bezit de eigenaar terug een standaard Hydro-Trike. Deze standaard Hydro-Trike is echter reeds wat aangepast. Zo beschikt deze reus over een motorvermogen dat van 380pk opgeschroefd is naar 430pk. Ook werden er krachtigere hydropompen gemonteerd. Men moet immers een zwaarder gewicht aandrijven. (Enkel het voorste gedeelte, dus de Trike zelf wordt aangedreven. Op de aangekoppelde tank is geen aandrijving voorzien.) Als laatste onderdeel werd de achteras versterkt omdat er grotere trek- en rolweerstanden komen.
Oorspronkelijk werd deze machine alleen voor het buitenland voorzien. De mensen zagen echter ook perspectieven voor de machine in België en Nederland. De machine heeft een grote capaciteit en is enorm wendbaar. Dit zijn juist de dingen waar de Belgische loonwerkers en landbouwers van dromen. Door de grotere tank wordt de machine ook aantrekkelijk voor transport tussen boerderij en veld. Zo kan men besparen op transportkosten. Als nadeel komt er wel de meerprijs van een 50000 à 60000 Euro voor de XXL-tank die aangekoppeld wordt aan de Hydro-Trike. Van deze machine zijn er reeds geproduceerd: 1 voor Denemarken en 2 voor Rusland.
Ook werd de Vervaet Hydro-Trike US gepresenteerd. Deze Trike was niet zoals sommigen zouden denken, voorzien van een vacuümtank. De Trike is voorzien van een UniverseelStrooier (Vandaar de letters US in de typeaanduiding) voor stalmest, copmost, schuimaarde. Hij is ook uitgerust met een extra wielas die geplaatst was voor de achterste as. Deze extra as kan hydraulisch uitschuiven en is vooral voorzien voor de stabiliteit te garanderen. Het is een zekere veiligheid omdat de bak van de strooier in geladen toestand toch een grote hoogte beschrijft en zonder deze voorziening zou de driewieler misschien in moeilijke omstandigheden ( drassige bodem, heuvelachtig landschap) extreem gaan overhellen. Ook wordt met de extra as de gewichtsverdeling beter benut. De banden op deze as hebben een kleinere diameter dan de andere en sturen in de bochten mee zodat de bodem niet beschadigt wordt door wringende banden.

15:40 Gepost door Jochen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.