22-12-06

VERNIEUWING OP DEZE BLOG!!!!!!

nieuw!!Geachte bezoekers,Nu ik de examens terug afgerond heb kan ik me iets meer gaan toeleggen op mijn blog. U ziet dan direct dat er terug een nieuw berichtje geplaatst is en dat er in de rechterkolom allemaal de foto's vernieuwd zijn.Veel lees- en kijkgenot!!!!Grtz Jochen

18:25 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

MC CORMICK FABRIEK TE DONCASTER WORDT GESLOTEN!!!!!

MTXMcCormick zou gaan reorganiseren. Dit betekent in de realiteit de sluiting van zijn fabriek in het Engelse Doncaster. De assemblage van trekkers verhuist naar zusterbedrijf Landini in Italië. Volgens McCormick eigenaar ARGO is dat noodzakelijk om de kostprijs beheersbaar te houden en productiecapaciteit optimaal te benutten. De productlijnen van McCormick blijven ongewijzigd. Met de sluiting van Doncaster verdwijnen 350 banen. De hergeboorte van McCormick gebeurde begin 2001. Dat was het gevolg van het ontstaan van Case New Holland (CNH). Door de samenvoeging van Case IH en New Holland zou CNH een monopoliepositie op bepaalde markten kunnen krijgen. De Europese mededingingsautoriteit stak daar een stokje voor en verplichtte CNH om onder andere de Case IH fabriek in Doncaster af te stoten, evenals bepaalde productlijnen die daar vandaan kwamen. Uiteindelijk was het de Italiaanse ARGO groep die de fabriek kocht, met daarbij de productierechten voor twee series, de CX en de MC. Tevens kocht ARGO de McCormick merknaam, waarvan het eigendomsrecht aan Case IH behoorde. Want al was die naam McCormick al lang geschiedenis, Case IH had de rechten voor het gebruik van die merknaam behouden. Dat stond symbool voor trekkers die decennia lang in de fabriek in Doncaster werden gebouwd. Zo maakte McCormick een spectaculaire come-back. Critici wisten zeker dat het een tijdelijk avontuur zou zijn en dat McCormick kansloos was. Maar zij hadden het mis. De merknaam McCormick heeft wereldwijd van oudsher een grote bekendheid en er bleek een redelijke markt voor te zijn. In rap tempo ontwikkelde McCormick nieuwe series zoals de MTX en de XTX. Ondertussen staat McCormick, vooral in landen die een oude band met Engeland hebben, weer op de kaart. Op de Engelse thuismarkt zelfs op de vierde plaats. Toch blijkt het te kostbaar te zijn om de productie van de naar schatting 8.000 trekkers per jaar in Doncaster voort te zetten. Doncaster is vooral een assemblagefabriek. Onderdelen komen vooral van het vasteland van Europa, worden in Doncaster aan elkaar geschroefd en gaan vervolgens de Noordzee weer over. ARGO had daarom geen andere keuze dan het afstoten van Doncaster. Medio 2007 zal dat zijn afgerond. De productie verhuist volledig naar de Landini fabrieken in het Italiaanse Fabbrico en San Martino in Rio. Daar is nog capaciteit beschikbaar, waar de productie van McCormick bijpast. Aan de productlijnen en de distributiekanalen verandert niets. In Doncaster blijft waarschijnlijk nog een steunpunt voor McCormick over. Maar voor de rest is deze fabriek straks definitief geschiedenis.

18:08 Gepost door Jochen in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |